Viggo op School: visie

Pedagogisch project

Als school zetten we sterk in op de waarden ontmoeting, samen, positief, groei en zorgzaam.
We vinden het heel belangrijk dat kinderen zich goed in hun vel voelen. Met Viggo als zorghond op school willen we graag extra inzetten op het welbevinden en zelfvertrouwen van de leerlingen, het verlagen van stress en het verhogen van plezier op school. Wij hopen ook dat de aanwezigheid van Viggo een gesprek mogelijk kan maken.

Sociaal – emotioneel

We stellen dus als doel om heftige en negatieve emoties (boos, frustratie, verdriet, onzekerheid, …) te verlagen en leerlingen met gedragsproblemen beter te begeleiden. Dit door een combinatie te maken van Viggo’s aanwezigheid in de klas en individuele interventies.

Welke leerlingen zien we als doelpubliek voor individuele interventies:

  • Leerlingen met emotionele problemen: (faal)angst, teruggetrokkenheid, depressieve gevoelens, psychosomatische klachten, …

  • Leerlingen met gedragsproblemen: agressief gedrag, onrustig gedrag, …

  • Leerlingen die overprikkeld zijn door andere externe factoren en bij het starten van of tijdens de dag nood hebben aan ‘ontprikkelen’ of extra bewegingsruimte.

Educatief

Daarnaast willen we de leerlingen ook leren hoe ze op een gepaste manier met een hond kunnen omgaan, signalen van andere honden kunnen begrijpen, … Hiermee beogen we dat ze de basisvaardigheden in de omgang met honden leren om buiten de school ook verstandiger om te gaan met andere honden.